Ons Daltononderwijs

Sinds 2017 is De Wegwijzer officieel een daltonschool. Daltononderwijs is een onderwijsvorm waarbij, ten opzichte van ‘normaal onderwijs’, de inhoud van de leerstof niet anders is. Onze leerlingen leren hetzelfde als op elke andere school. Wat wel anders is, is de wijze waarop deze leerstof wordt aangeboden. Naast het bijbrengen van kennis en vaardigheden komen daarbij ook bijvoorbeeld de begeleiding naar volwassenheid en de voorbereiding op de maatschappij duidelijker aan de orde.

De daltonwerkwijze is gebaseerd op de ideeën van de Amerikaanse Helen Parkhurst (1887-1973). De werkwijze is echter in de loop der jaren steeds verder verfijnd en gemoderniseerd. Elke daltonschool heeft de mogelijkheid om zelf het onderwijs vorm te geven en accenten te leggen, maar er wordt wel uitgegaan van zogenaamde kernwaarden.  De daltonkernwaarden zijn: • zelfstandigheid • samenwerken • verantwoordelijkheid • reflectie • effectiviteit en borging. Deze zijn uiteraard terug te vinden in onze schooleigen gelukswijzer.

De visie

‘De opbrengst, dat ben ik’

  • Het daltononderwijs geeft inhoud aan een brede vorming waarbij intellectuele- en creatieve groei in evenwicht zijn met sociale en persoonlijke groei. Een leerling wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen.
  • Het daltononderwijs biedt daartoe een leef- en leeromgeving waar leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot mensen zonder vrees met een kritische en democratische grondhouding.
  • Het daltononderwijs wil een wezenlijke bijdrage leveren aan haar leerlingen om hen in staat te stellen te kunnen functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelfverantwoordelijk te zijn in het leven, in het werken en in het samenleven.

De missie

‘Daltononderwijs is iedere leerling gegund’

  • Daltononderwijs staat voor een brede vorming (zowel cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel) die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling.
  • Daltononderwijs is adaptief onderwijs dat leerlingen past en uitnodigt om op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich verder te ontwikkelen.
  • Het kritisch onderzoekend benaderen van moderne ontwikkelingen en inzichten is op een daltonschool vanzelfsprekend. Daarmee gaat het daltononderwijs voortdurend met zijn tijd mee, zonder de doelmatigheid van onderwijs en de inbreng van een ondernemende leerling uit het oog te verliezen.

Waarom dalton? Het doel

‘The fearless human being’

Waarom zijn we op de Wegwijzer dus dalton? Wij geloven dat ieder kind uniek is en zichzelf kan ontwikkelen tot een zelfstandige, verantwoordelijke, gelukkige wereldburger met lef.

Hoe we dat doen?

Een belangrijk hulpmiddel in daltononderwijs is `de taak`: kerntaken, keuzetaken, dagtaken, weektaken: leerlingen krijgen, naarmate ze zich ontwikkelen en ouder worden, steeds meer verantwoordelijkheid over hun eigen leeractiviteiten. Klassikale en individuele momenten wisselen elkaar daarbij af. Om met verantwoordelijk om te leren gaan, moet je hiermee dus oefenen. Op De Wegwijzer zien we de basisschool als de ‘oefenplaats’. Zo zijn er stilte- en samenwerkplekken en zijn kinderen ook afwisselend tutor en leerling (zo lezen we samen groepsdoorbroken, en rekenen kinderen uit groep 5 t/m 8 samen).

Parels uit onze praktijk

Voor een uitgebreide beschrijving van ons daltononderwijs verwijzen wij naar het handboek. Hierin staat beschreven hoe De Wegwijzer het daltononderwijs vorm geeft. Dit dynamische handboek wordt regelmatig aangevuld en bijgesteld. Daltonboek