Onze onderwijsvisie

Wij gaan met plezier naar school. Wij zijn trots op wie wij zijn.

Bij ons op De Wegwijzer willen we dat iedereen zich thuis voelt en zichzelf kan zijn. Wij geloven dat ieder kind uniek is en zichzelf kan ontwikkelen tot een zelfstandige, verantwoordelijke, gelukkige wereldburger met lef.

Onze gelukswijzer helpt ons hierbij. Door deze te borgen in ons krachtige daltononderwijs, ontwikkelen kinderen stevige basisvaardigheden en talenten.

Wij zijn trots op wie wij zijn. We werken zelfstandig en maken doelgericht keuzes waar we verantwoordelijkheid voor nemen. We denken proactief, creatief en in mogelijkheden. We ontwikkelen een sterke basis voor persoonlijk leiderschap en effectiviteit. ​

We vieren onze fouten en onze successen!

Vrijheid en verantwoordelijkheid is nodig om eigen keuzes te kunnen makenen eigen wegen te vinden. Structuur maakt ons flexibel. Wij tonen lef, zijn zorgzaam en houden rekening met elkaar.

Jezelf zijn en eigen keuzes maken vinden wij heel belangrijk, maar we hebben elkaar hierbij nodig. Samen kom je verder door elkaar te steunen, te respecteren en van elkaar te leren. We zetten onze omgeving in en creëren win-win situaties om onze gezamenlijke doelen te bereiken.

Wij reflecteren om onszelf en een anderbeter te leren kennen. We weten wat we zelf kunnen en nodig hebben om ons goed te voelen. We (ver)kennen onze talenten en gebruiken feedforward om te groeien.

Waar wij voor gaan

Wij zijn ambitieus en hebben hoge verwachtingen van onszelf en onze leerlingen. Op De Wegwijzer willen we inspirerend onderwijs bieden. Goed onderwijs dat zowel in de opbrengsten en uitkomsten floreert, en dat aantrekkelijk en uitdagend is in aanbod en vormgeving. Onderwijs waarmee we ons onderscheiden in het kleurenpalet aan scholen in en om Losser en daarbij ook elkaar kunnen inspireren door het delen van good practices. De resultaten van de afgelopen jaren geven dit weer. Kijkt u voor een vergelijk op scholenopdekaart.nl van Vensters.

Identiteit

Wij zijn een katholieke basisschool. Katholiek betekent van oorsprong ‘universeel’, allesomvattend en over de hele wereld. Op De Wegwijzer betekent dat we ons onderdeel voelen van het grotere geheel, een omgeving waarin we samen ‘goed’ willen doen en waar iedereen erbij hoort. Op De Wegwijzer vinden we het belangrijk om met kinderen, ouders en de omgeving betekenis te geven aan de wereld om ons heen. We stellen ons hierbij vragen als ‘Wat vind je mooi? Waar word je blij van? Wat is waardevol voor jou? Wat betekent vriendschap? Hoe kijk je naar de toekomst?’

We zien het als onze taak om onze kinderen de vraag te stellen naar wat iets voor jou betekent en om open te staan voor het ontmoeten van de ander. Dit omdat de ontwikkeling van identiteit veel te maken heeft met betekenisgevingen het ruimte geven aan de ontwikkeling van de eigen identiteit en die van een ander. Uniek zijn de sfeervolle vieringen, die we met de hele school in de hal vieren. Ook in iedere klas is hier een plek voor om een kaars op te steken en een bijzonder moment van aandacht te creëren. (compacten)

Daltononderwijs

We zijn een trotse daltonschool waar we werken volgens het motto: Vol vertrouwen groeien van geluk! Het enthousiaste team ontwikkelt graag effectief en aantrekkelijk onderwijs dat kinderen meer meegeeft dan het alleen goed kunnen lezen, schrijven en rekenen. Op de ochtend staan de basisvakken centraal. Op de middag is er ruimte voor creativiteit, (ontdekken van) talent en wereldoriëntatie. Voor meer informatie over ons uniek daltononderwijs verwijzen wij u naar > ons daltonderwijs.

Talentenfluisteraarschool

Elk kind dat geboren wordt, heeft vele talenten. Talent gaat in onze definitie over het uitblinken in een bepaalde activiteit die maakt dat de tijd vliegt, van je talenten krijg je energie, daar word je blij van. Kinderen zijn zich vaak niet bewust van hun talent, anderen kunnen hen helpen om zich bewust te worden van hun talent. Dat is precies wat een kindertalentenfluisteraar doet. Kinderen helpen om hun talenten te benoemen. Wij gebruiken vooral de term ‘talentontwikkeling’. De verschillende talenten worden uitgelegd, onderzocht en geshowd in onze Tita-talentenshow, de talentenmiddagen en onze trotsmuur.

Voor meer informatie over de organisatie van ons onderwijs verwijzen wij u naar onze schoolgids.